Kváskové lívance

To když si náhodou zaděláte moc kvásku na chleba, kolik jste ho ani nechtěli...
A nebo když si chcete dát lívance bez droždí a hodí se vám zrovna oživit kvásek.

O recept jsem byla požádána a je vlastně dost těžké ho napsat, protože ho dělám vždy dost od oka, tak snad se Vám podle něj lívance povedou a neukamenujete mě ;)

Dělám je z žitného kvásku. To byla vlastně taková blbá náhoda, když jsem plánovala péct chleba a jak jsem u toho myslela na tisíc jiných věcí, tak jsem ho udělala dvojnásobné množství. A dva chleby jsem péct nechtěla. A tímto pokusem bylo jasno, že i po lívancích z žitného kvasu se u nás rychle zapráší :)

Ale pokud žitnou mouku ve sladkém pečení nemáte rádi, nakrmte žitný kvas pšenicí (doporučuje se udělat nadvakrát, aby to opravdu zafungovalo a vzešlo) a je to vyřešeno.


Takže pojďme na to:

1) Smícháme
1 lžičku žitného kvásku
125 g celozrnné žitné mouky
125 g vody
a necháme 10 - 12 hodin pěkně vzejít

2) Přidáme
300 g celozrnné pšeničné mouky nebo špaldy
2 vejce
2 - 4 lžíce medu
cca 250 ml mléka (?) - opravdu velmi od oka tipuji... prostě si za pomoci mléka a předešlých uvedených surovin udělejte tak husté lívancové těsto, jak jste zvyklí a jak ho máte rádi

3) Těsto necháme vykynout cca 2 - 3 hodiny.

4) Smažíme 30 - 40 minut šílenou kupu lívanců, která stačí na oběd pro běžnou rodinu a ještě možná zbyde a nebo pro početnou dětskou návštěvu. Tak pokud je budete dělat poprvé, tak si to množství určitě podělte dvěma a vyzkoušejte, jestli Vám to bude chutnat a stát za to čekání na kváskové těsto.

Tak dobrou chuť!

Komentáře