Pokusy chlebové a kváskové

Taky už jste přeslazení a přejedení z Vánoc? Já se jen podívám na cukroví a už mám pocit plného břicha :D
A tak se mezi svátky bavím pečením chleba a péčí o kvásek.
Hodně dlouho jsem ho zanedbávala a nechávala jen tak v lednici. Občas jsem ho v původní nádobě nechala a jen přes noc dokrmila trochou mouky a vody. Trochu se divím, že neumřel. Je pravda, že už moc nevoněl a byly v něm asi přemnožené bakterie. Tak takhle se o ten svůj nestarejte ;)
Nicméně se mi ho povedlo pěkně oživit a pravidelným dokrmováním dát do pořádku.
A rozhodla jsem se, že chci umět upéct ten překrásný kváskový bochník, který se musí uhníst a je s ním práce, která ale rozhodně stojí za to. Protože těch jednoduchých nehnětených už jsme se přejedli a muž už chleba zase začal kupovat. Ale mě ten kupovaný nechutná...

Tak jako první věc jsem zkusila Vinohradský pšeničný kváskový: http://www.maskrtnica.cz/vinohradsky-psenicny-kvaskovy-chleb/ 
A nepovedl se - můj kvásek na to ještě nebyl dost dobře oživený, naivně jsem si myslela, že se to musí povést a pšenicí dokrmila celou dávku najednou. Nakynul trochu i kvásek i ten chleba, ale k jídlu to moc nebylo. Žádaný nadýchaný bochník jsem z toho rozhodně neměla.
Ale určitě ho ještě zkusím, teď už svému kvásku dost věřím a při nakrmení pšeničnou moukou na něj příště nebudu spěchat a dám mu čas.

Mezitím jsem vyzkoušela taky geniální a jednoduchý (z droždí, ne z kvásku) toustový chleba bez hnětení - to se povedlo a musí se určitě povést všem - doporučuji vyzkoušet: http://www.maskrtnica.cz/toastovy-chleb-bez-hneteni/ Z vlastní zkušenosti to zvládne i méně tučnou zakysanou smetanu, než je v receptu napsáno, takže se toho vážně nebojte - chlebíčky z toho byly skvělé!


No a v rámci své umanutosti v předsevzetí naučit se ten krásný chleba jsem si o sobě přestala myslet, že se všechno na první pokus povede, tak jsem pročetla celý blog Maškrtnice a Pana Cuketky a pokračovala v pokusech.

Vybrala jsem tenhle recept na pšenično-žitný chleba: http://www.cuketka.cz/?p=6889 a zase to ale napoprvé nebylo ono... Zase to bylo k jídlu, ale nadýchaný krajíček podle mých představ to nebyl... Ale zkusila jsem ho podruhé a potřetí.
Pokud už pečete kváskový chleba a pokud se Vám povedl na první pokus, tak Vám gratuluju - jste mistři! :) Já musela vychytat dobu vzejití kvásku i kynutí chleba na podmínky mojí vcelku chladné kuchyně. Ale původně jsem se bála, že mi překyne a bude z toho jen rozteklá placka... Ale druhý pokus stále nestvořil ten správný chleba, tak jsem nechala kvásek kynout déle, než je v receptu napsáno a chleba taky o kousek víc a včera jsem učinila třetí pokus. Těsto jsem taky propracovávala delší dobu, aby bylo pěkně vymazlené a ten třetí pokus je jednoduše senzační - přesně ten bochník, který jsem si představovala. Navrchu křupavá (ale ne příliš tvrdá) kůrka a mezitím krajíc tak nadýchaný, že se skoro rozplývá na jazyku.


Taky jsem včera zkusila žitný kvásek pěkně pomalu a postupně nakrmit pšenicí a zdá se to být úspěšné - dnes jsem z něj k obědu udělala tyhle lívance a byly super.


A tak se těším na nový rok plný dobrého chleba :) Buchty, řezy a jiné dobroty taky samozřejmě nebudu opomíjet, tak se těšte na další recepty.

Do nového roku Vám přeju hodně zdaru ve všem, co se rozhodnete dělat a ať je ten nový rok vypečený podle Vašich představ! ;)



Komentáře