Vánočka... :)

Tak tu máme, přátelé, první adventní neděli!
Ani se nenadějeme a Vánoce jsou tu. Advent mám moc ráda. Už od doby, co se v letácích obchodů začnou zjevovat vánoční ozdoby, cukroví a čokoládové kolekce, se těším na pečení perníčků, cukroví a hlavně vánoček.


Vánočka u nás doma patří k bezesporu nejoblíbenějším vánočním dobrotám. Peču ji i mimo advent, protože muž často pěkně prosí, že by tuhle dobrotu rád posnídal... 
A v době předvánoční, vánoční a povánoční jich upeču a zkonzumujeme alespoň tak šest, možná i víc... :D

Předkládám tedy můj oblíbený recept. 

Potřebujeme:
700 g hladké mouky
1 sáček sušeného droždí
špetka soli
180 g másla
180 g cukru
3 žloutky
250 - 300 ml vlažného mléka
1 lžička vanilkového extraktu
50 - 80 g oloupaných a nasekaných mandlí
80 - 100 g rozinek

žloutek a lžíce mléka na potření vánočky
mandle - plátky na ozdobu

A jdeme na to:
Vy, kdo sledujete moje recepty, jste si asi všimli, že všechno kynuté těsto dělám ze sušeného droždí. Je to proto, že jsem se v tom rádoby čerstvém mnohokrát zklamala. Těsto nenakynulo a plánovaná dobrota byla na vyhození. Evidentně prostě občas to čerstvé droždí není čerstvé a výsledek je hrůzný... :(
Proto jsem začala používat sušené droždí. Můžu ho doma mít velkou zásobu, protože má dlouhou trvanlivost a nikdy mě nezklamalo. A navíc odpadá práce se zaděláváním kvásku. Se sušeným droždím se těsto prostě hned zamíchá a nechá kynout. 

Takže v míse smícháme mouku s droždím, se solí a s cukrem. Přidáme nasekané oloupané mandle a rozinky (ideální je předem je namočit do rumu, pak moc pěkně voní; a pokud je nemáme namočené do rumu, tak je přelít převařenou horkou vodou a nechat chvíli namočené - omyjí se a pěkně nabobtnají).
Přidáme žloutky, vanilku, mléko a změklé máslo a vypracujeme těsto. To necháme alespoň hodinu kynout, poté rozdělíme na tolik dílů, z kolika pramenů ji chceme plést, a umotáme vánočku. 
Tu necháme alespoň další půlhodinu kynout na plechu. A když už si ta krasavice žádá jít do trouby, pomažeme ji rozmíchaným žloutkem se lžící mléka, posypeme mandlovými plátky a dáme péct do vyhřáté trouby na 150 - 180°C. 


A jak uplést vánočku? Pan Google rád poradí ;)
Já peču z devíti pramenů. Nevýhoda je, že musíte uplést tři patra a potom vánočku spíchnout špejlemi, aby se vytvořená patra vánočky nesesunula. Ale zkoušela jsem i jiné možnosti pletení a byla jsem tak pomatená z křížení rukou, že jsem se velmi ochotně vrátila k devíti pramenům, protože ty už mám nacvičené :)
Tento popis je z Praktické kuchařky:

Tak Vám přeji překrásný advent a co nejméně stresu v předvánočních úklidech a přípravách! ;)



Komentáře