Kváskový chléb

Občas se zdá, jako by mi tu chcípl pes, že?
Ale stále se u nás něco peče... 

Je sezóna jablek a švestek a tak si užíváme štrúdlů a jablečných bábovek a taky švestkových koláčů a knedlíků.
A kromě toho makám na kváskovém chlebu, protože rodinka se do něj s chutí pustila a já celý ten proces už snad dobře vychytala a bochníky jsou krásně vymazlené...

Tento je z hrubé celozrnné žitné mouky a z jemné celozrnné pšenice. A když je dopečený a vychladne, sníme půlku k večeři, ani nevíme jak :)


Nechávám kvásek vzejít přes noc a ráno zadělávám těsto. To je ale vcelku náročná záležitost, protože u nás to od rána kmitá a nemám na to moc klidu a času...
A proto teď pracuju na pomalém kynutí v lednici. Kvásek připravím ráno a večer zadělávám těsto, když to u nás doma všechno ulehne. Ale to kynutí se mi zatím moc nedaří. Sice jsou bochníčky moc dobré, ale posledním dvěma hodně praskla kůrka - asi byly moc studené z té lednice, když jsem je dala péct (?).
No prostě ne vždy se všechno daří podle plánu :) Ale chutné byly všechny. Nějak se ho teď nemůžeme nabažit a peču 3 - 4x týdně. Kvásek jen spokojeně bublá, protože ho tím často oživuju.

Recept, podle kterého peču jsem vzala v kuchařce Remosky (Kváskový chleba Lady Kovářové) a chleba peču taktéž v Remosce.

Na kvásek potřebujeme:
150 g žitné mouky
190 g vody
1 lžíce mateřského kvásku

Na samotný chléb potřebujeme:
kvásek (viz. výše)
400 g pšeničné mouky
220 ml vody
1 lžička soli
1 lžička kmínu

Mouku různě kombinuji podle toho, co mám zrovna doma - celozrnnou žitnou s celozrnnou pšeničnou, celozrnnou žitnou se špaldou, chlebovou žitnou s klasickou bílou, atd. Těch možností je moc, ale všechny výsledky byly zatím naprosto k sežrání! :)

Postup zkušení chlebopekaři znají. A ti, co to chtějí teprve zkusit můžou kouknout sem: http://www.pavlavtroube.cz/recepty/upec-treba-chleba/zalozeni-kvasku-video.html
Ten odkaz mi poslala jedna dobrá duše a obsahuje kromě dalšího receptu naprosto skvělé video s návodem, jak chleba doma upéct.

A pro potěchu oka ještě jeden bochníček - ten je z celozrnné žitné a ze špaldy... Mňam...


Tak chlebu zdar a ať Vám chutná! ;)




Komentáře